Podstawowa obsługa przyczep lekkich

Przed rozpoczęciem jazdy

• Doczepienie przyczepy
• Kontrola świateł
• Sprawdzenie śrub mocujących koła
• Prawidłowy załadunek
• Zabezpieczenie ładunku
• Kontrola opon i ciśnienia

Doczepianie przyczepy

Zaczepić linkę zabezpieczającą do osobnego uchwytu uniemożliwiającego odłączenia się linki od pojazdu ciągnącego przyczepę w razie odłączenia się przyczepy od haka holowniczego.
Upewnić się, czy przyczepa jest prawidłowo zaczepiona do haka holowniczego pojazdu ciągnącego. Uchwyt zaczepu kulowego powinien znajdować się w pozycji poziomej. Zapadka blokady dźwigni powinna być w pozycji „zablokowana”. Zaleca się dokonanie ręcznej próby odczepienia dyszla od haka holowniczego, celem sprawdzenia odpowiedniego mocowania zaczepu kulowego.
Podłączyć wtyczkę przyczepy z gniazdem zaczepu kulowego. Podczas rozłączania nie można ciągnąć za przewód. Gniazdo jak i wtyczka powinny być oczyszczone. Przewód nie powinien być zbyt luźny – w przypadku zbyt luźnego połączenia, przewód może odczepić się podczas jazdy.

Kontrola świateł

Przed każdą jazdą należy upewnić się, czy światła działają prawidłowo.
Oświetlenie powinno zostać sprawdzone z podłączoną przyczepą do samochodu ciągnącego.
Błędy z oświetleniem mogą zostać sprawdzone za pomocą odpowiedniego urządzenia lub innego pojazdu przystosowanego do ciągnięcia przyczepy.

Najczęstsze błędy w oświetleniu:

• Wtyczka nie została prawidłowo podłączona do pojazdu ciągnącego.
• Wtyczka jest zanieczyszczona.
• Gniazdo jest zanieczyszczona.
• Kabel wtyczki jest uszkodzony lub wyrwany.
• Uszkodzona żarówka.
• Uszkodzone styki w oświetleniu z powodu zawilgocenia.
• Uszkodzone gniazdo w pojeździe.
• Przypalone bezpieczniki w pojeździe.
• Uszkodzona instalacja elektryczna w pojeździe.

Prawidłowy załadunek

Przed załadowaniem przyczepy należy zapoznać się z informacjami na temat ładowności w dowodzie rejestracyjnym, bądź homologacji przyczepy.
Ładowność nie może przekraczać maksymalnej dopuszczalnej ładowności przyczepy.
Podczas załadunku ciężar powinien być rozmieszczony równomiernie, tak żeby nacisk na zaczep kulowy wynosił ~25kg.
Ciężar nie może przekraczać maksymalnego nacisku na zaczep kulowy haka holowniczego. Maksymalny nacisk na zaczep kulowy haka holowniczego można sprawdzić na obudowie zaczepu kulowego.

Najczęstsze efekty przeciążenia i nieprawidłowego rozmieszczenia ładunku na przyczepie:

• Złamanie dyszla.
• Drganie przyczepy podczas jazdy, co prowadzi do ślizgania się przyczepy.
• Uszkodzenie opon.
• Uszkodzenie osi.
• Uszkodzenie łożyska koła.
• Uszkodzenie sklejki wodoodpornej.
• Uszkodzenie ramy.
• Uszkodzenie burt.

Zabezpieczenie ładunku

Ładunek powinien być zabezpieczony tak, aby uniemożliwić jego przesuwanie się.
Ładunki takie jak piasek, ziemia, grunt, kamienie itd. powinny być nakryte siatką lub umieścić w odpowiednio przystosowanych opakowaniach.
Unikać gwałtownych przyśpieszeń, hamowań.
Upewnić się czy ubezpieczenie pojazdu obejmuje przyczepę i ładunek.
Burty powinny być zamknięte, a podjazdy zabezpieczone.
Przed każdym rozpoczęciem jazdy należy upewnić się, czy buty są odpowiednio zamknięte, a podjazdy zabezpieczone zawleczką.
Sprawdzić połączenie dyszla ze skrzynią czy jest prawidłowo zabezpieczone za pomocą zawleczki.
W przyczepie przystosowanej do przewozu łodzi (przyczepie podłodziowej) sprawdzić dokręcenie tylnej belki oświetlenia.
W przyczepie przystosowanej do przewozu motocyklów (przyczepie moto) unieruchomić przewożone motocykle za pomocą pasów do specjalnych uchwytów zamieszczonych na ramie przyczepy i pamiętać, aby po załadunku założyć zawleczki zabezpieczające podjazd i dyszel.

Kontrola opon i ciśnienia

W przyczepach towarowych stosowany jest tylko jeden typ ogumienia – bezdętkowy. Opony te ograniczają użytkownika jedynie do dopompowania opon adekwatnie do ciśnienia nominalnego.

Ciśnienie nominalne:

Zakazuje się naprawy opony bezdętkowej we własnym zakresie (zdejmowanie, uszczelnianie płynami, wyjmowanie wbitych przedmiotów).
W przypadku przebicia opony bezdętkowej np. gwoździem, gwóźdź należy pozostawić w oponie, a koło dopompować. Jeśli dopompowanie opony nie pomaga, należy wymienić całe koło i udać się do stacji obsługi w celu naprawy uszkodzonej opony.
Jeżli przyczepa ma być unieruchomiona przez dłuższy okres czasu, zaleca się postawić ją pionowo. Dzięki temu przyczepa unika obciążenia kół, które mogłoby spowodować zniekształcenie opon.
Pozostawianie przyczepy na słońcu może powodować szybsze starzenie się opon.

Parę słów o ochronie antykorozyjnej

Zaczęła się zima więc parę słów o ochronie antykorozyjnej:

Przyszła zima, a w wraz z nią pojawiła się sól na naszych drogach nie ma co ukrywać, że szkodzi ona naszym pojazdom, samochodom, a także przyczepą.

A więc co powinniśmy zrobić?
Przede wszystkim po zakończonej jeździe naszą przyczepę należy dobrze przepłukać wodą.
Bardzo dobrym sposobem jest naniesienie na nią warstwy ochronnej z wosku lub kupienia odpowiedniego preparatu antykorozyjnego w sklepie.
W przypadku jakichkolwiek ubytków na powłoce ocynkowanej – należy ją odtłuścić i nałożyć ok 3 warstw cynku w aerozolu.
WAŻNE !!!
Nie które powierzchnie ciemnieją. Jest to wynik procesów oksydacyjnych i nie stanowi żadnej wady (cynk wchodzi w reakcję z tlenem).

Shopping Cart
Scroll to Top